tirsdag den 8. april 2014

Forslag til Medieproduktioner med SFO børn og ældste førskolebørn


Ideer til medieorienteret aktiviteter med SFO og skolebørn samt de ældste førskolebørn

www.småp.dk er et digitalt læremiddel til små medieproduktioner. På hjemmesiden er kan man frit  udvælge en aktivitet, udfra hvilken form for medie, man ønsker at arbejde med. 
Som vist på billedet er der 4 forskellige former for medie, man kreativt kan arbejde og eksperimentere med:

Præstentationer
Film/Radio 
Website 
Computerspil

Når man har valgt hvilket medie man ønsker at arbejde med, skal man vælge hvilken arbejdsopgave/område man ønsker er eksperimentere med, og dertil er det muligt at vælge forskellige niveauer/ sværhedsgrader: 
Level 1, Level 2 og Level 3.
Man kan lave aktiviteterne uafhængig af hinanden og tidsmæssigt spænder de forskellige aktiviteter imellem 45 min til 4-5 timer.    












Her er et ekspempel på en aktivitet, som jeg har kigget nærmer på samt en beskrivelse af aktiviteten!

Et eventyrligt univers
i  computerspillet Minecraft


Hvordan kan man skabe et eventyrligt univers i Minecraft?

Jeg vil nu forklarer et eksempel på en aktivitet i computerspillet Minecraft, man kan lave med førskolebørn i børnehaven eller SFO børn og som er yders populært lige for tiden blandt børn og unge og som de bruger meget tid på i fritiden - så hvorfor ikke benyt sig af noget børnene er optaget af som en del af de pædagogiske læreplaner og undervisningen i skolerne samt SFO´en.   

Denne aktivitet tager tidsmæssigt ca. 3x 90 min at udfører, alt efter hvor hurtig og dygtig man er. 
For at kunne gennemfører denne aktivitet skal man bruge:
  • En Ipad, Android Tablet eller Computer. 
  • Minecraft Pocket Edition
OBS: Man kan downloade Minecraft spillet gratis, men man er nød til at have sig en betalingsprofil på minecraft.net for at kunne spille minecraft. Det er muligt at spille minecraft classic helt gratis, men den har selvfølgelig ikke ligeså mange funktionaliteter som den nyeste version har. 

For at lave denne aktivitet skal man vælge sig en gruppe på minimum 2 personer. 

Når man har valgt sig en gruppe skal man trække et eventyr i generatoren på hjemmesiden. 
For at kunne skabe et eventyrligt univers udfra det valgte eventyr, er det vigtigt at man sammen i gruppen sætter sig godt ind i eventyret samt laver en liste over alle de steder og personer som man mener er vigtige for eventyret. Man skal forstille sig at andre skal kunne komme på besøg ind i det univers man har skabt og selv genkende hvilket eventyr de for vist, udfra noget der kendetegner eventyr uden der decideret står hvad det er for et eventyr, det kunne f.eks være eventyret Den grimme Ælling de skulle gætte. 

Når planen er lavet skal man udvælge en person i gruppen som skal være teamleder.
Teamlederens opgave er at oprette én verden som man navngiver. 
Kig på nedestående billed for guid eller hop ind på hjemmesiden www.småp.dk under computerspil - univers og Eventyrlig Minecraft level 2.

Når verden/ universet er skabt af teamlederen, kan de andre deltager i gruppen nu hoppe ind i dette univers og bevæge sig rundt, hvis de vel og mærke er på samme WIFI- forbindelse.
De kan nu sammen i fællesskab skabe det her univers og bygge de kulisser der skal laves så der passer til eventyret Den grimme ælling. I gruppen bliver man enige om hvilke kulisser man hver især skal bygge og undervejs besøger man hinandens områder for at se om man skaber en ensartet univers eller om der er behov ændringer så det passer til eventyret.



Når man er færdig med at skabe ens eget eventyr i Minecraft universet, invitere man andre ind i ens eventyrlig univers. Imens besøger man selv andres fortolkninger af et eventyr samt gætter eventyret og giver konstruktivt ris og ros til hinandens produktioner.   

Hvilket udbytte vil de ældste førskolebørn samt SFO børn få ud af at arbejde med denne aktivitet? 

Som nævnt længere oppe er Minecraft et af nutidens mest populæreste computerspil verden rundt, og er derfor et kæmpe hit blandt børn/unge piger og drenge samt voksne mennesker, da det er utrolig brugervenligt og der er muligheder for at spille spillet på forskellige niveauer og indgå i forskellige konkurrencer. 

Men umiddelbart er der mange der kan man have tilbøjelighed til at tænke, at børn på ingen måde kan få udbytte af computerspil andet end ren og skær tidsfordriv og at man ikke lærer noget af at spille computerspil, men er det nu også sandt? 

Eller kan computerspil i virkeligheden bidrage til en masse læring blandt børn, både igennem de bevidste og ubevidste lærerprocesser?  
samt

Er det ikke muligt at bygge bro mellem det formelle ( skolen/institutionen - indlæring af historier bl.a.) og det uformelle ( Fritidens interesser - Computerspillet Minecraft i dette tilfælde)? 

Da jeg sad og læste om Computerspillet Minecraft og de aktiviteter hjemmesiden småp.dk forslog kom disse spørgsmål i spil.

Ved første øjekast kunne man godt tro at Minekraft "bare" er et spil hvor man skal bygge, men dykker man lidt ned i spillet opdager man pludselig spillets kvaliteter for læring blandt børn.  
Spillet er først og fremmest et spil hvor børnene får muligheden for at være en kreativ medskaber  og ide udvikler og hvor det er muligt at gøre tanker til et produkt og det her de æstetiske lærerprocesser kommer i spil bevidst og ubevidst. 
De lærer bevidst at udforske deres kreative evner ved at bygge konstruktioner, der til sidst kommer til at ligne noget der havde forbindelse til noget fagligt evt. et eventyr eller en anderledes måde at lærer matematik på.
De for muligheden for at arbejde med former, farver, målestoksforhold, designe geometriske former, at arbejde med arealer og rumfang på en anden måde.  

De lærer at arbejde med det narrative ved bl.a. at skabe og konstruere sin egen eventyrfortælling ved selv at bygge kulisser og figurer der passer til eventyret. 

Minecraft bidrager også til sociale relationer, da man for muligheden for at samarbejde om at skabe et produkt. Du lærer at kommunikere med andre og gøre dig forståelig. Det skaber et socialt sammenspil online hvor du er i interaktion med en eller flere medspiller.  

  






   



     




Ingen kommentarer:

Send en kommentar